top of page

Botteja blog.

botteja logo
botteja logo

Kesätyöntekijät, esiperehdytys, perehdys, usein kysytyt kysymykset


FAQ-chatbot on kesätyöntekijöiden apuri sekä osa toimivaa henkilöstöanalytiikkaa 

Haluat varmasti löytää motivoituneita ja osaavia kesätyöntekijöitä, jotka pystyvät sopeutumaan nopeasti uuteen työympäristöön ja tehtäviin. Mutta miten varmistat, että he saavat tarvittavan tiedon ja tuen helposti liikaa resursseja kuluttamatta sekä ovat itseohjautuvia mahdollisimman nopeasti? 


Vastaus on onnistunut perehdytys, joka voi alkaa jo ennen ensimmäistä varsinaista työpäivää. Tällainen esiperehdytys on tärkeä osa uuden kesätyöntekijän vastaanottamista ja sitouttamista, sillä työsopimuksen allekirjoittamisen ja työn aloittamisen välissä voi mennä aikaa jopa kuukausia. Esiperehdytyksen avulla nimittäin vähennetään työn aloittamiseen liittyvää epävarmuutta ja jännitystä, vahvistetaan työnantajamielikuvaa sekä lisätään työntekijän motivaatiota ja sitoutumista.  


Ennen työtehtävien aloittamista kannattaa uudet henkilöt ehdottomasti tutustuttaa vaikkapa työsuhde-etuihin, tieto- ja työturvallisuuteen, työterveyden ja mahdollisten koulutusten sekä yrityksen muiden käytäntöjen pariin. Botti ohjaa kesätyöntekijät relevanttien materiaalien ja dokumenttien äärelle helposti, joten esim. jo olemassa olevan sisällön hyödyntäminen nousee uudelle tasolle. Kun ensimmäinen työpäivä sitten koittaa, niin kesätyöläiset ovat huomattavasti valmiimpia ottamaan vastuuta ja tekemään heille määrättyjä tehtäviä. 



FAQ-chatbot tehostaa kesätyöntekijöiden perehdytystä  

Moderni esiperehdytys toteutetaan digitaalisesti ja vuorovaikutteisesti chatbottien avulla. Ne auttavat uusia työntekijöitä tutustumaan yritykseen, sen arvoihin, kulttuuriin, työtehtäviin ja jopa kollegoihin. Yritys puolestaan säästää aikaa, rahaa ja resursseja, kun esiperehdytys on automatisoitu ja skaalautuva. Botit parantavat näin myös yrityksen imagoa, kun uudet työntekijät saavat laadukasta ja henkilökohtaiseksi koettua palvelua. 


Perehdytyksessä tehokkaita on hyödyntää ns. FAQ-chatbottia, joka vastaa usein kysyttyihin kysymyksiin (frequently asked questions) 24/7, ja joka on kesätyöntekijöiden käytössä ja saatavilla koko työsuhteen ajan. Siltä voi rajattomasti kysyä tai varmistaa asioita, jotka ovat tärkeitä omassa työssä tai työsuhteessa. Näin säästyy myös HR:n ja esihenkilöiden työaikaa. Olemmekin onnistuneet eräällä asiakkaallamme säästämään henkilökunnan työaikaa yhden kuukauden verran kesäkuukausien (kesä-, heinä- ja elokuu) aikana juuri FAQ-botilla – rahallisestikin mitattuna säästö on ollut merkittävä. 


FAQ-botti integroituu vaivattomasti eri HR-järjestelmiin, verkkosivuille, sähköpostiin, Teamsiin tai se saadaan aktivoitua SMS-viestillä. Näin uudet työntekijät tavoitetaan siellä, missä he ovat. Boteilla voi myös vahvistaa oman organisaation tone-of-voicea ja puhutella erityisesti z-sukupolven edustajia juuri heitä kiinnostavalla ja motivoivalla tavalla. 


FAQ-botti on ystävällinen, hauska ja avulias chat-kumppani, joka tekee esiperehdytyksestä mielekkäämpää ja mielenkiintoisempaa. Se myös antaa vinkkejä, neuvoja ja kannustusta, jotka auttavat kesätyöntekijäitä uudessa työssä - se on kuin työkaveri, joka on aina valmis juttelemaan ja auttamaan. 


FAQ-chatbotilla on tärkeä rooli henkilöstöanalytiikassa 

FAQ-botti ei auta vain uusia kesätyöntekijöitä, vaan se tuottaa myös arvokasta dataa yritykselle. Yritys voi hyödyntää sen keräämää dataa henkilöstöanalytiikassa, joka on tietoon perustuvaa henkilöstöjohtamista. Henkilöstöanalytiikan avulla yritys seuraa, mittaa ja kehittää perehdytyksen laatua, tehokkuutta, koettua fiilistä ja vaikuttavuutta. Yritys myös tunnistaa uusien työntekijöiden tarpeet, odotukset, mielipiteet sekä tyytyväisyyden ja vastaa niihin paremmin. Henkilöstöanalytiikka auttaa näin yritystä optimoimaan esiperehdytyksen prosessit, aikataulut ja sisällöt, ja parantamaan uusien työntekijöiden suorituskykyä sekä hyvinvointia entisestään. Samoin bottien keräämän datan ja analytiikan avulla saadaan selvitettyä tehokkaasti esim. myös sitä, miksi työsuhde loppuu ennen aikojaan. Tieto auttaa yritystä kehittämään omia prosessejaan ja sisältöjään entistä paremmiksi.  


Tällainen työntekijäymmärrys ja sen pohjalta tehtävien oikeiden päätösten ja kehittämistoimenpiteiden myötä yritys kykenee rakentamaan vahvaa ja positiivista työnantajamielikuvaa tulevaisuuden ammattilaisille, jotka todennäköisesti jatkossakin pitävät yritystä kiinnostavana ja potentiaalisena työnantajana.  


Miten pääset alkuun FAQ-botin hyödyntämisessä? 

Olemme johtava chatbot-ratkaisuiden toimittaja HR-ammattilaisille. Asiantuntemuksemme, kokemuksemme ja teknologiamme auttavat sinua luomaan ja hallitsemaan chatbottejasi yksinkertaisesti ja helposti. Integroi ne olemassa oleviin järjestelmiisi ja työkaluihisi, kuten Slackiin, Microsoft Teamsiin, Google Workspaceen jne., jolloin voit seurata ja analysoida niiden suorituskykyä ja palautetta sekä päivittää niitä tarpeen mukaan. 


Halusitpa käyttää botteja perehdyttämiseen, lähtökeskusteluihin, koulutukseen, suorituskyvyn optimointiin, työntekijöiden sitouttamiseen, työhyvinvoinnin lisäämiseen tai mihin tahansa muuhun henkilöstöön ja kehittämiseen liittyvään tarkoitukseen, meillä on sinulle ratkaisu. Tekoälyllä tai ilman. 


Kiinnostuitko?

Ota yhteyttä alla olevalla lomakkeella saadaksesi lisätietoja palveluistamme ja kuinka voimme auttaa työntekijöitäsi.

Kiitos viestistä!

Olemme pikimmiten yhteyksissä :)

Luotettava Kumppani
LinkedIn

Contact us:
Email:
info@botteja.fi

 

Telephone:
+358 040565606

Visiting address:
Fritalantie 13, Ulvila

Electronic invoicing information:

Botteja Oy (Y-tunnus 2959860-8)
Verkkolaskuosoite 003729598608
Operaattoritunnus 003708599126
Välittäjä Open Text Oy

bottom of page